Puha hvor han er i lommen....

Jim Andersen

Piveri over forbrugsfesten er ved at klinge af og at de store glaspaladser
opført for lånte penge er i fare:

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=51882

Hvor mange af jer har købt jeres seneste serviceeftersyn på nettet?

/jim

"J.C.Kløve"

Jim Andersen skrev:

I lommen på?

Det var sgu da et underligt motiv at tillægge en der blot oplyser en
række facts

Facts der alt andet lige kan give anledning til en vis bekymring, måtte
man være af den observans, at det er godt for det danske MC folk hvis
der er mange forhandlere at vælge imellem og altid en i nærrheden af
hvor du bor.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

MKS - 74

On Mon, 13 Oct 2008 10:45:54 +0200, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

>Det var sgu da et underligt motiv at tillægge en der blot oplyser en
>række facts

Blot? Det er vist mere end _blot_ facts IMO, hvis facts skal forståes
som en objektiv sandhed og ikke holdninger...

> [...]
>man være af den observans, at det er godt for det danske MC folk hvis
>der er mange forhandlere at vælge imellem og altid en i nærrheden af

Fair nok, men så er det jo netop ikke kun en listning af facts men
derimod en blanding af ting som de fleste/alle vil være enig i (=
"facts") og så stærkt holdningsprægede meninger som -

"hvis ikke vi forbrugere gør vores indkøb rigtigt"

Øhhh "rigtigt", ifølge hvem?

" betyder vanskeligheder for dem der har satset stort for at glæde
motorcyklisterne"

Nåh, det er for at glæde andre og ikke for egen personlig vinding, i
sandhed et altruistisk motiv :-).

Om det er godt med et stort danske forhandlernet, der ikke kan
konkurrere på egen hånd, men skal "subsidieres" i dårlige
tider.....well, jeg personlig har ikke haft behov for/lyst til at få
udført service i DK de sidste mange år, men jeg var superglad for den
lokale Honda-forhandler i Dijon(F), der smed alt til side for at lave
min CBR, da den smed en pakdåse i forgaflen for et par mdr. siden -
Det var stort (godt/hurtigt og billigt), men jeg er ikke sikker på at
en DK-forhandler ville ha' udvist samme velvilje ;-).

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

"J.C.Kløve"

MKS - 74 skrev:

> Blot? Det er vist mere end _blot_ facts IMO, hvis facts skal forståes
> som en objektiv sandhed og ikke holdninger...

Teksten har et konkret udgangspunkt.
Det kunne være såvel et forbruger som et forhandler synspunkt after
logikken jo færre forhandlere der overlever, jo mindre komkurrence jo
dårligere service og jo højere priser

> [...]
> "facts") og så stærkt holdningsprægede meninger som -
>
> "hvis ikke vi forbrugere gør vores indkøb rigtigt"

For de der deler bekymringen om, at de ikke lyster at få lavet service i
sydfrankrig for eksempel.

> " betyder vanskeligheder for dem der har satset stort for at glæde
> motorcyklisterne"
> Nåh, det er for at glæde andre og ikke for egen personlig vinding, i
> sandhed et altruistisk motiv :-).

Som liberalt tænkende menneske har jeg det udmærket med at en given
forhandler skal have et udkomme af at ernære sig som MC
forhandler/mekaniker. Det er der i min verden ikke noget fordækt, eller
mistænkeligt i, jeg fordrer selv en vis betalig for mit virke.

Kan det tillige glæde andre så er det vist det der kaldes en "Win-win
situation"

> [...]
> Det var stort (godt/hurtigt og billigt), men jeg er ikke sikker på at
> en DK-forhandler ville ha' udvist samme velvilje ;-).

Nu kan vi ikke alle bare køre til Dijon for at få lavet pakdåser, og
hvis man syntes at prisen i Dk er for høj, så må man have særdeles
lempelige priser på transport og rigitg god tid hvis man får lavet
service i (F)(hvilket formegentlig heller ikke er tilfældet - det ved
jeg godt - men det er basalt det han advarer imod ;-))

Jeg burde ikke have anvendt udtrykket "facts", men det slører
forhåbentligt ikke mit hovedbudskab -

jeg er røvtræt af at alle hånde danskere, herunder skribenter i diverse
nyhedsgrupper tillægger hvem somhelst de ikke er enige med slette og
ondsindede motiver, istedet for at argumentere deres sag. - det ver
egentlig det jeg mente ;-)

MKS - 74

On Mon, 13 Oct 2008 13:36:38 +0200, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

>For de der deler bekymringen om, at de ikke lyster at få lavet service i
>sydfrankrig for eksempel.

Dem er der sikkert mange af, men der er også rigtig mange for hvem det
absolut ikke er rigtigt (hverken økonomisk eller kvalitativt) at lægge
service/indkøb hos danske forhandlere. Af variende grunde, f.eks fordi
kvaliteten af servicen kan være tvivlsom. Det er altså udtryk for en
holdning der absolut ikke er enighed IMO, men nok nærmere
kontroversielt for en del at mene at danske forhandlere er mere
rigtigt end så meget andet.

> [...]
>forhandler/mekaniker. Det er der i min verden ikke noget fordækt, eller
>mistænkeligt i, jeg fordrer selv en vis betalig for mit virke.

Selvfølgelig skal de da det og min påstand vil endda være at det er
deres hovedmotiv og det altruistiske kommer som nr. ..bop-bop, langt
nede på listen i hvert fald, ikke noget galt i det, bortset lige fra
når man fremhæver det som det eneste som den kære hr. Rønn gør i
artiklen, det virker komisk på mig :-).

>Kan det tillige glæde andre så er det vist det der kaldes en "Win-win
>situation"

Hmmm....jo deet

>Jeg burde ikke have anvendt udtrykket "facts", men det slører
>forhåbentligt ikke mit hovedbudskab -

Nøh, jeg (tror jeg da) ved udmærket godt hvad budskabet er, men....

> [...]
>nyhedsgrupper tillægger hvem somhelst de ikke er enige med slette og
>ondsindede motiver, istedet for at argumentere deres sag. - det ver

Bevares, men jeg synes personligt også at han kammer over i sin
"iver". En overskrift som "Pas på jeres elskede forhandlere" og de
tidligere beskrevne citater er lige en tand for meget for mange tror
jeg, fordi de absolut ikke er enige med ham i værdien af et meget
udbredt dansk forhandlernet.

"J.C.Kløve"

MKS - 74 skrev:

jooo det ... den får godt nok lidt gas - ikke det smukkeste journalistik
jeg har set, men han er vel heller ikke uddannet journalist.

:-)

Men jeg vælger (vælger) at tro at han mener det godt :-)

Simon

J.C.Kløve wrote:
> logikken jo færre forhandlere der overlever, jo mindre komkurrence jo
> dårligere service og jo højere priser

Og så vil nogen tænke "det kan jeg gøre bedre og/eller billigere" => øget
konkurrence... Sådan er vi p.t. nødt til at affinde os med et frit marked
og markedskræfter -- et marked som omfatter internethandel.
Det lever udbydere (mc-forhandlere) og kunder med, og begge parter må hen
ad vejen leve med de valg og konsekvenser det får.

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Armand

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> man være af den observans, at det er godt for det danske MC folk hvis
> der er mange forhandlere at vælge imellem og altid en i nærrheden af

Er der en sætning der kan (og stedse gør det) fastholde mig i min status
som on-line forbruger, så er det: "men vi kan skaffe det!" :-|

Alt for tit kan man selv skaffe sager langt hurtigere end forhandleren
(-s mulighed/velvilje :-/ ) og omkring reservedele er tiden ofte det
mest kritiske faktor. Mange forhandlere kræver også forudbetaling og
frasiger sig returret hvis det drejer sig om en vare så eksotisk at den
ikke ligger fremme på deres to hylde-meter, hvilket er ringere
betingelser end ved privat nethandel :-|
At man så hurtigt har opdaget at prisen tillige er til at føle på og
derfor bliver hængende ved net-muligheden er i og for sig forhandlerens
egen fejl: Havde man kunnet købe alt hvad man behøvede fra hylden, som
man gjorde da jeg fik min første motorcykel i slutningen af 70'erne,
havde man næppe tænkt så meget over alternativerne (hvilket vi heller
ikke gjorde i 70/80'erne :-|

En lille selvforklarende historie:
De tidlige år jeg havde GPZ900'eren gik der mere end jævnligt et
blinklys og et greb til, når den tiltede ved alskens lejligheder (tror
at mindst 25 af "de 128" er testet på dén!), og på et tidspunkt
opfordrede jeg tydeligt den forhandler jeg købte sagerne ved til at købe
dobbelt hjem så han havde sagerne på hylden ved en snarlig efterfølgende
situation, men "det koster jo at have liggende, specielt hvis man skal
have til alle modeller" - Jo tak, Lige netop blink og greb er nok dé
stumper der slavisk følger en håndfuld årgange, uanset model og
størrelse, og jég regnede efter 10 blinklys mig ikke for at skulle
henføres under "alle og enhver"! Jeg kunne egentlig også selv købe
ekstra sager hjem for tilfældets skyld, men det er sågu' da forhandleren
der tager en solid avance bl.a. ud fra forklaring om lager-udgifter,
hvorfor skal jég så lave mit eget nødlager til fuldfed indkøbspris? :-|
Ikke længe efter væltede min lillebror på Kawa'en(á tilt #128!) og jeg
kørte nærmest triumferende ned til forhandleren og forklarede mit ærinde
med "der kan du bare se, jeg vidste at det hurtigt ville blive solgt",
men ka'len så kun forvirret ud: Han havde ikke taget min opfordring op
og havde tomme hylder - men "jeg kan skaffe det inden . . . " :-(
Resultatet blev at jeg istedet fulgte op på et tip om uoriginale ("Max")
stumper og fik såvel blinklys og greb samt olie og filter (nu jeg var i
gang) leveret til omtrent samme pris som jeg hidtil havde givet for ét
originalt blinklys :-o
Hvor mange gange tror i at jeg sidenhen har bestilt(!) stumper ved den
forhandler?
Og er det i grunden min skyld og synd for ham at jeg er en utro kunde??

--
Armand.

PS:
Så sent som i fredags forhørte fruen sig hos den lokale lille pladebix
omkring en tysk ny-udgivelse:
De kendte ikke navnet og havde den derfor heller ikke hjemme, men "de
kunne da skaffe den hjem" - Jo tak, hvornår, eftersom de ikke vidste
hvem og hvad, og med nyudgivelser er der jo også det med tidsfaktoren!
Så hun droppede den ellers populære lokale bix og fandt pladen på nettet
til forøvrigt fornuftig pris og øjeblikkelig forsendelse.
Det ér svært at skulle være fremme i skoen hele tiden; men hvis man i
grunden er en "skaffe-hjem bix" frem for en forretning, er det klart at
man vil blive truet af at kunderne selv "skaffer hjem" :-|

Thore Jensen

Jim Andersen skrev:

> Piveri over forbrugsfesten er ved at klinge af og at de store glaspaladser
> opført for lånte penge er i fare:
>
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=51882

En del af internethandlen skyldes også at de danske forhandlere
simpelthen er nogle papnæser...

At man konsekvent skal vente i månedvis på stumper som syd for grænsen
ligger på lager eller de kan skaffe på maks 14 dage, så prøver man jo
ikke godt nok.
Og når prisen så tillige af helt ned til en 1/3 af prisen i DK, ja så...

Thore

Grunnet

"Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> J.C.Kløve skrev:

> Alt for tit kan man selv skaffe sager langt hurtigere end forhandleren (-s
> mulighed/velvilje :-/ )

En lille "sjov" historie om skaffetider:
Knægten havde indleveret forhjulet til hans CB400N hos en større forhandler
i Vinding, da der skulle et nyt dæk på.
De havde ikke noget hjemme i den rette størrelse, men kunne skaffe hjem i
løbet af nogle dage, hvilket blev aftalt.
Efter en uge var der stadig ikke kommet dæk hjem, og nu kunne der godt gå 14
dage índen de kunne få det hjem.
Knægten gik om aftenen online (dansk online dæk forhandler) og fandt det
samme dæk, bestilte det til levering hos forhandleren i Vinding, der havde
det 2 dage senere, hvorefter han monterede det.
(Totalprisen (dæk + montering) blev stort set det samme som hvis
forhandleren havde skaffet det hjem).

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Grunnet

dw

Jim Andersen skrev:

Synd han ikke lige kom med en svada mod de kunder jeg muligvis foragter
allermest....
Nemlig dem der bruger den lokale biks til at prøve hjelme/tøj/hente gode
råd, for så at gå hjem og bestille på nettet.
Har sku enda oplevet at give en kunde råd og hjulpet med at finde den
korrekte reservedel (på lager) og give ham prisen, hvortil han svarer
"har du en computer med internet, jeg skal lige chekke om jeg kan få det
billigere".

/me som ikke længere handler med private.

Mureren

> [...]
> godt nok.
> Og når prisen så tillige af helt ned til en 1/3 af prisen i DK, ja så...

Skyldes det egentlig at forhandlerne "presses" af deres
grossister/importører til at købe hos dem?
Hvorfor køber forhandlerne ikke selv på nettet, får varen hjem, og lægger en
mindre avance oven i?
(jo hurtigere mc'en er ude af værkstedet igen, jo før står den der igen,
enten til service eller med en skade)

Mvh.
Mureren
(der heller ikke er vild med den artikel)

Thore Jensen

Mureren skrev:

> Skyldes det egentlig at forhandlerne "presses" af deres
> grossister/importører til at købe hos dem?
Presses er vel så meget sagt. Det er vel i henhold til en kontrakt som
de selv har skrevet under på....

> Hvorfor køber forhandlerne ikke selv på nettet, får varen hjem, og lægger en
> mindre avance oven i?

Det er der også nogle som gør, men nok kun de "frie" værksteder..

Thore

Orla Pedersen

On Mon, 13 Oct 2008 20:26:00 +0200, dw wrote:

> Nemlig dem der bruger den lokale biks til at prøve hjelme/tøj/hente gode
> råd, for så at gå hjem og bestille på nettet.

På ingen måde en sympatisk handlemåde, men hånden på hjertet, hvordan
handler Du selv småelektronik som digicam ?

> [...]
> korrekte reservedel (på lager) og give ham prisen, hvortil han svarer
> "har du en computer med internet, jeg skal lige chekke om jeg kan få det

Hmmm, jeg har stadig, efter 4 år, et antal ventilbrikker tilgode hos en
forhandler, forudbetalt forstås. :-/

--
mvh
Orla Pedersen

Michael Vilhelmsen

Jim Andersen presented the following explanation :

Jeg har læst de fleste indlæg her.
Jeg køber personligt mange ting på nettet.
Hvorfor ?
Prisen er da en faktor.
Skal jeg købe en stump, og den kan fås til halv pris på nettet - Ja, så sparer jeg de penge.
Levering - Jeg ved, at jeg kan blive snydt, blive nød til at ombytte mm, men det sker sjældent.
Service - Jeg har oplevet at den service jeg får online er noget bedre end den jeg kan få i butikker (Jeg er i Odense).

Jeg oplever tit forhandlere og deres værksteder i DK som værende en anelse arrogante (i mangel af et bedre ord).
Det virker som om, at de stadigvæk lever i en tid, hvor man ikke kun handle andre steder.
Og det gider jeg slet ikke fnde mig i. Når jeg træder ind i en butik, vil jeg have følelsen af, at de gider mig. At de tager mig seriøst.
At de prøver med en venlig tone at betjene mig så godt som muligt.
Og det er altså ikke det jeg oplever aller mest.
Det gør jeg derimod online eller når jeg f.eks. er i Hamborg.

Prisen er altså også en væsentlig faktor.
Jeg har lige fået udført 18.000 km service på min v-strom, samt to nye dæk.
Overslag for dette i DK var 4500.
Samme hos autoriseret forhandler i Flensborg - 3200.
Her sparer jeg 1300 kroner.
Jeg valgte at køre til Flensborg, aflevere min cykel kl. 10 som aftalt. Og blive ringer op 14.10 (aftalen var kl. 14) at nu var den færdig.
Alt imens det stod på der, lånte de mig da en cykel ganske gratis.
Og det var dem der spurgte om jeg ville låne en (At låne cyklen så var en B-King fra 2008 med 2600 på sig gjorde da intet).

Den service jeg oplevede der i Tyskland var langt over hvad jeg nogensinde har prøvet i Danmark.
Og det er dermed ikke sidste gang jeg har gjort dette.

Jeg er af den opfattelse, at medmindre de danske forhandlere strammer sig lidt an, vil de bukke under pga. manglende god betjening, for dyre priser mm.
Og gu er det da ærgeligt.
Men jeg gider ikke handle i nogen butikker (i enhver henseende), hvis ikke de behandler mig ordenligt.

Just my 2 cents

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Michael Vilhelmsen

Jim Andersen

"J.C.Kløve" wrote:

> herunder skribenter i

> diverse nyhedsgrupper tillægger hvem somhelst de ikke er enige med
> slette og ondsindede motiver, istedet for at argumentere deres sag. -
> det ver egentlig det jeg mente ;-)

Godtaget. Men MKS - 74 fremfører heldigvis mine argumenter på smukkeste vis.

Dog, skribenter herinde klager over forhandlernes værksteds-politik, hvilket
ikke var min pointe (apropos glaspaladserne).

Hvis man ser på en biks som Masi-motor i Næstved, eller Køge MC-helvede og
måler op hvor mange m2 værksted/lager de har kontra m2 udstilling af
tøj/støvler/tilbehør er det altså at være i lommen på dem, når Rønn
fremhæver at dit serviceeftersyn er i fare. Det er da et fåtal der tager til
Sverige eller Tyskland for at få lavet service.

Min "elskede forhandler" kan for min skyld få lov at sejle sin egen sø, så
længe min vellidte mekaniker leverer et godt stykke arbejde.

/jim

Jim Andersen

Nåe ja... vi må da hellere lige få denne historie med om vores elskede
forhandler:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1069477.ece

dw

Orla Pedersen skrev:

> På ingen måde en sympatisk handlemåde, men hånden på hjertet, hvordan
> handler Du selv småelektronik som digicam ?

Handler hvad jeg kan på nettet.
Har jeg brug for hjælp og vejledning, så handler jeg med dem der giver
en tilfredsstillende oplevelse.
Det skal være helt hen i hampen før jeg går ind i en butik, bruger deres
tid, og så tager hjem og bestiller det i en webshop.
Jeg kan naturligvis godt finde på at lave en indkøbsliste og gå ind i
den lokale og høre om han kan gi et godt tilbud på det hele.

> Hmmm, jeg har stadig, efter 4 år, et antal ventilbrikker tilgode hos en
> forhandler, forudbetalt forstås. :-/

heh heh mon ikke det er tiden at hæve pengene igen.

Armand

Orla Pedersen skrev:

> På ingen måde en sympatisk handlemåde, men hånden på hjertet, hvordan
> handler Du selv småelektronik som digicam ?

Sjovt nok er jeg faktisk tro netkunde når det kommer til elektronik:
Efter et par gange at have fundet getmore.dk billigst og efterfølgende
fået leveret varerne hurtigt og med effektiv kommunikation, har det
sidenhen ikke gjort mig noget om de ikke var absolut billigst - Min
hidtidige oplevelser giver jeg gerne en marginal mer-pris for at
bibeholde, og det ér i grunden småpenge der skiller top 10 blandt
elektronik-bixene på nettet.
Men selvfølgelig foregår mine elektronik-køb ud fra anbefalinger og
simple specifikke behov og ikke efter dybdegravende informations-søgning
(á hos de lokale)!

--
Armand.

Simon

Michael Vilhelmsen wrote:
> Men jeg gider ikke handle i nogen butikker (i enhver henseende), hvis
> ikke de behandler mig ordenligt.

Mit 45 sek. besøg hos Århus Scooter i går:

"Hej, et oliefilter til en ER6'er?"

ÅS: "Ja, jeg har et originalt Kawasaki..."

"Okay, hva så med dem fra Vesrah - i MC-nøglen?"

ÅS: "Altsåå - ting fra MC-nøglen har vi kun hvis folk bestiller dem."

"Aha, vil du så skaffe sådan et til mig?"

ÅS: " ... Nej."

"...?? Nå. .. Farvel igen."

SB

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelm...@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> skrev i en
meddelelse news:newscache$j5vp8k$pec$1...@news.webpartner.dk...

Kiggede så sent som i mandags på et par støvler str. 37 til min datter, på
tilbud i DK 995 kr.
hos Louis i tyskland, nøjagtig de samme, 49,95 tyske træpenge
Må nok tilstå jeg er for meget jyde til ikke at hente dem på den anden side
af grænsen, % vis er det jo en del at spare

Søren